Manieren om rimpels te voorkomen

Het is niet alleen een kwestie van genetica. Hoewel het waar is dat sommige beter ouder worden dan anderen , zijn genen slechts voor 25 % verantwoordelijk voor rimpels . De andere 75 % weerspiegelen onze levensstijl. Zon , vervuiling , roken, alcohol , drugs , stress en slechte voeding laten onuitwisbare sporen op de huid . Maar wat kunnen we doen om rimpels voorkomen?


Het is een feit : het leven markeert de huid. Naarmate we ouder worden, wordt onze huid dunner en verliest zijn elasticiteit. Haar vermogen om om te gaan met externe agressies. haar vermogen om gehydrateerd te blijven worden minder . Genen , de zwaartekracht , lifestyle , hormonen en chronische ziekten spelen allemaal een rol . Gezichtsuitdrukkingen die herhaalde spiersamentrekkingen vereisen beginnen hun sporen achter te laten in de vorm van groeven tussen de wenkbrauwen en rimpels rond de ogen en mond. Hoewel er geen wonderen zijn , is een oplossing om rimpels te verzachten: botox.

Voorkomen is beter dan genezen

De conclusie : voorkomen is beter dan genezen . Hoe ? Volgens de Spaanse Academie voor Dermatologie en Venereologie ( AEDV ) , ” … voor 80 % is het gewoon een kwestie van niet roken en niet overdreven blootstelling aan de zon ” . Roken veroorzaakt dat onze huid iedere 10 jaar , 2,5 jaar extra verouderd En de zon blijft de belangrijkste factor in de huid verslechtering, omdat ultraviolette stralen collageen afbreken de huid glad houdt en voorkomen de synthese van nieuw collageen . Het is erg belangrijk om een zonnecrème dagelijks te gebruiken. In veel make-up is al automatisch een SPF verwerkt. Het aanbevolen minimum is een SPF van 15 .

Goede voeding

Huidveroudering is niettemin een complex en multifactorieel proces . Andere bronnen benadrukken bijvoorbeeld dat , naast het gebruik zonnebrandcrème , niet roken en het vermijden van alcohol en drugs, is het raadzaam om water te drinken ( maar niet noodzakelijk zo veel als de beruchte twee liter per dag ) , lichaamsbeweging en een gezond , evenwichtig, anti – oxidant – rijk dieet . Betekent dat dat je gewoon alleen salades kan eten? Nee, groenten en fruit moeten worden opgenomen in de dagelijkse voeding. Beta – caroteen , gevonden in geel – oranje groenten en fruit en groene bladgroenten , helpen de werking van vrije radicalen beperken .

Vitamine A , gevonden in de lever , eidooiers en volle melkproducten , speelt een essentiële rol bij de vernieuwing van de huid en slijmvliezen .


Vitaminen B9 , B2 , B5 en B6 , gevonden in groenten, fruit , noten , granen, peulvruchten , gist , vlees en slachtafval , vis en zeevruchten , eieren en zuivelproducten , spelen een rol bij de celvernieuwings processen .

Vitamine C , in paprika , kiwi , citrusvruchten , meloenen , aardbeien , bramen , tropische vruchten , kool en tomaten , werkt als een krachtige anti – oxidant en wordt geassocieerd met de productie van collageen (dat de huidelasticiteit geeft ) .

Vitamine E , te vinden in plantaardige oliën en noten ( amandelen , walnoten en pistachenoten ) , helpt cellulaire oxidatie. . Hydratatie en slapen De American Academy of Dermatology ( AAD ) onderstreept de noodzaak om het gezicht goed te wassen na overmatig zweten .Meestal is het genoeg om dat maar een keer per dag te doen.

Voldoende slaap is ook van belang.

Kies voor cremes met antioxidanten, zoals vitamine C en groene thee. Koop een leesbril als je steeds met je ogen moet knijpen! Steeds dezelfde spiersamentrekkingen maken rimpels erger. Zorg dat je je niet te druk maakt, ook niet over rimpels. Stress is erg slecht voor de huid.

Een reactie plaatsen